Review: Hoelang mag ik blijven? – Wendy Geuverink

Mijn moeder had dit boek op tv voorbij zien komen. En omdat ze wist dat ik boeken die zich in de oorlog afspelen erg interessant vind had ze deze voor mij gekocht. Benieuwd wat ik ervan vond? Lees dan snel verder!Truus van Zuiden is zestien jaar als ze in de oorlog moet onderduiken omdat ze Joods is. In tweeënhalf jaar tijd verblijft ze op dertien verschillende adressen in Nederland. Ze woont in huis bij gereformeerden, katholieken, verzetsmensen en zelfs bij NSB’ers. In elk gezin past Truus zich onmiddellijk aan. Je moet lief zijn, nooit je stem verheffen en goed meehelpen want je leven hangt ervan af. Haar moeder wordt tijdens de onderduik verraden en gedeporteerd naar Auschwitz. Ondertussen wordt Truus steeds vindingrijker en neemt ze zelfs deel aan het verzet. Na de bevrijding blijkt niet iedereen in Hoogeveen blij met de terugkeer van hun Joodse stadgenoten. Truus probeert ondanks de verliezen en de tegenstand uit alle macht haar leven weer op te bouwen.

Titel: Hoelang mag ik blijven?
Auteur: Wendy Geuverink
Aantal pagina’s: 320
Uitgeverij: Omniboek

Dit boek stond eigenlijk al sinds mei in boekenkast en het sprak me wel heel erg aan, maar toch kwam het er op de een of andere manier niet van om het boek te pakken en te gaan lezen. Ik vind boeken die zich in de oorlog afspelen altijd erg interessant, maar toch moet je voor dit soort boeken altijd even het juiste moment vinden. Vaak heb ik namelijk wanneer ik in zo’n boek begin, dat ik het meteen uit wil lezen.

Dat ik het in één ruk uit wilde lezen, had ik bij dit boek niet. Het was wel heel interessant om te lezen, maar het greep me niet zo als andere oorlogsboeken, zoals De tatoeëerder van Auschwitz. Het boek leest wel heel makkelijk, omdat het heel levendig is opgeschreven vind ik. Je ziet echt voor je hoe het geweest moet zijn, als je aan het lezen bent.

Ook vind ik de verdeling van de hoofdstukken heel fijn. Ieder hoofdstuk beschrijft een bepaalde periode van het leven van Truus en in welk deel van Nederland ze verbleef. Ook is het verhaal zelf gewoon heel mooi en ontroerend, hoe een familie uit elkaar wordt getrokken en dan toch de kracht vindt om door te blijven leven.

Al met al vond ik het een mooi boek, maar had het hele verhaal van na de oorlog van mij weggelaten mogen worden. Vond het deel na de bevrijding nog wel mooi om te lezen, hoe de mensen hun leven weer oppakten en wat voor moeite dat kostte. Maar het verdere levensverhaal had voor mij weinig toegevoegde waarde aan het hele verhaal.

Ik heb het boek dan ook 4 sterren gegeven.
score_4Hebben jullie ook een bepaald thema boeken wat jullie interessant vinden? En hebben jullie nog aanraders voor het thema oorlog? Laat het me dan weten!