Non-review: Laatste Leugen + Underrated thrillers

Onlangs hebben we van Harper Collins een leesexemplaar ontvangen van het boek Laatste Leugen door Mary Kubica. Fransinda heeft deze al gelezen en ook een review geschreven, maar het plot trok mij ook wel en ik wilde dus ook graag een poging doen. Helaas viel het boek bij mij niet helemaal in de smaak, en ik heb het dus ook niet helemaal uitgelezen. Ik wilde wel graag uitleggen waarom ik het boek niet heb uitgelezen, en daarnaast twee thrillers delen die ik persoonlijk heel goed vond. (Aangezien ik normaal gesproken snel thrillers lees die redelijk bekend zijn, heb ik er hier twee die niet zo super bekend zijn! :D)

Clara’s wereld stort in wanneer haar echtgenoot Nick en hun vierjarige dochtertje Maisie betrokken raken bij een botsing. Maisie overleeft het gelukkig, maar Nick overlijdt. Wanneer Maisie nachtmerries krijgt over een enge man en een zwarte auto begint Clara te vermoeden dat iemand het op Nick voorzien had. Volgens de politie is ze getraumatiseerd door het verlies van haar man, maar de wanhopige Clara kan haar gevoelens niet negeren en gaat zelf op onderzoek uit. Ze laat zich door niemand tegenhouden om achter de waarheid te komen, maar soms kun je maar beter niet alles willen weten…

Deze blurb was dus wat me echt aantrok aan het boek, het klonk super fascinerend en heel spannend! Toen ik dus een romantisch boek uit had gelezen, en ik wel zin had in een meer spannend boek, dacht ik, laat ik in dit boek beginnen. Helaas kon ik er helemaal niet in komen. Ik heb 150 pagina’s in gelezen, dus van de ±350 pagina’s vind ik dat nog best redelijk, maar het verhaal trok me eerlijk gezegd helemaal niet. Ik denk ook dat dit echt aan mij ligt, maar de hoofdpersonages kwamen op mij totaal niet sympathiek over. Ik vond Clara echt irritant – ik begrijp dat het echt heel erg moeilijk is wanneer je man plotseling overlijdt, maar ik snap gewoon niet dat zij voor zijn dood zo financieel afhankelijk is van haar man. Ook vond ik Maisie, het dochtertje, frustrerend en irritant. Verschillende gebeurtenissen zorgden ervoor dat ik eigenlijk alleen maar een naar gevoel kreeg van het boek lezen, waardoor ik mezelf er slecht toe kon zetten verder te lezen. Aangezien ik het liefst alleen boeken lees die ik daadwerkelijk leuk vind (onder het motto, So many books, so little time 😉 ), heb ik dus maar besloten deze naast me neer te leggen. (Overigens, ik denk dat liefhebbers van het boek Het meisje in de trein dit boek wel kunnen appreciëren; mij gaf dit boek een beetje hetzelfde psychologische thriller-achtige gevoel.)

Een van de boeken die ik wel graag zou willen aanraden is Night Film! Het boek heeft een prachtige opmaak (een beetje zoals het boek Illuminae), met screenshots van websites, case notes, foto’s, en andere gemixte media-achtige inhoud. Dit alles in elkaar zorgt voor een super twistend, creepy maar uiteindelijk heel goed thriller-verhaal. (Hoewel ik horror absoluut niet kon verdragen, vond ik dit boek niet te eng! Als je dus niet zo’n sterk hart hebt, zoals ik, kan je deze ook prima aan 🙂 )

Een ander boek dat ik zou willen aanraden is The Hand That Feeds You. Dit is vertaald in het Nederlands naar Opgejaagd, maar persoonlijk vind ik de Engelse titel iets mooier en passender. Het is, zoals zoveel andere thrillers, een boek met een twist. Persoonlijk zag ik deze niet aankomen, maar ik ben daar dan ook heel slecht in… Al in al vond ik het wel een heel goed boek, dus zeker het proberen waard! 😀

Weet jij misschien nog thrillers die niet zo bekend zijn, maar wel zeker de moeite waard?