Review: Zoek me tussen de sterren – Francesca Zappia

Dit is één van de nieuw verschenen boeken bij Young and Awesome. In het engels is dit boek ook wel bekend als Eliza and her monsters. Wij waren heel benieuwd naar dit boek en hebben hem dan ook als recensie exemplaar ontvangen van Young and Awesome, benieuwd wat we ervan vonden? Lees dan snel verder!

Ik zal hem moeten vertellen wie ik ben. Maar wat moet ik doen als ik daarmee alles verpest?

Op school ziet niemand Eliza staan. Op internet is ze echter wereldberoemd als Lady Astronomia, de anonieme bedenker van de ongekend populaire online strip MonsterZee. Daar voelt ze zich veilig in haar online wereld.

Wallace is nieuw op school. Hij schrijft fanfictie over MonsterZee en heeft geen idee dat Eliza de maker is van de strip die zo veel voor hem betekent. Eliza laat Wallace voorzichtig dichterbij komen. Wat zou er gebeuren als ze haar ware identiteit onthult? Indringende, eigentijdse YA-roman over fandom, online vriendschap, depressie en de grote invloed van internet.

Titel: Zoek me tussen de sterren
Auteur: Francesca Zappia
Aantal pagina’s: 320
Uitgeverij: Young and Awesome

Fransinda:
Toen dit boek binnenkwam had ik eigenlijk net een thriller uit en was ik wel even toe aan iets anders. En dat was dan ook de reden dat ik gelijk in dit boek begonnen ben en toen kon ik hem niet meer wegleggen en moest ik hem gewoon uitlezen. Vandaar dat ik het boek ook in één dag uit had 🙂

Het is een heerlijk zwijmel verhaal, wat afgewisseld wordt met pagina’s waarop een deel van het stripverhaal te lezen is, maar ook berichten die op het forum worden geschreven. Het boek leest door deze wisseling van schrijfvormen ook heerlijk en je vliegt er echt doorheen.

Ik had nog nooit een boek van deze schrijfster gelezen, maar ik ben zeker van plan om ook andere boeken van haar te gaan lezen. Ik heb dit boek dan ook 4 sterren gegeven.

Priss
Dit boek stond al heeeeel lang op mijn lijstje om te lezen; ik had er ook vooral goede dingen over gehoord en het leek me echt een super fijne contemporary. Net zoals Fransinda zat ik net tussen boeken in, maar in mijn geval waren dat buddyreads. Ik zou maandag beginnen met een nieuwe buddyread, en vrijdag zou ik ongeveer tweeënhalf uur in de trein zitten. Handig dus om een boek mee te nemen dat snel weg leest. En of het snel weg las! Het was echt heerlijk.

In het begin had ik een beetje moeite om erin te komen, aangezien het al weer even geleden is dat ik in het Nederlands heb gelezen en het dus een beetje onwennig voelde. Ik ging in mijn hoofd proberen zinnen terug naar het Engels te vertalen en dat leidde nogal af. Maar na een paar bladzijden zat ik er al in, en zoals ik al eerder zei vloog ik er echt doorheen. Eliza en Wallace zijn personages waar je van gaat houden. Ze zijn soms ongemakkelijk, maar dat maakt het verhaal des te herkenbaarder. Af en toe vond ik het een beetje vermoeiend dat Eliza zo’n typische tiener kon zijn (ruzie met je ouders maken over je telefoongebruik is echt zó herkenbaar), maar dat maakte naar mijn idee het verhaal nog realistischer. (En ergens vind ik het ook wel grappig dat ik me vroeger ook weleens zo gedroeg, en me nu daar blijkbaar aan erger…)

Tegen het einde van het verhaal kreeg ik tranen in m’n ogen (je weet wel, dat de pagina wazig wordt en je heel onopvallend met je mouw in je oog wrijft zodat je weer verder kan lezen). Het is echt heel mooi afgesloten, en hoewel ik het misschien ietsje te gemakkelijk vond gaan, vond ik het ook wel fijn. (Happy endings en ik zijn een goede combi!) De stukken van Eliza’s eigen verhaal die door de hoofdstukken heen werden laten zien vond ik daarnaast een fijne toevoeging, je weet zo toch iets beter waar het hele fandom over gaat. Het boek gaat daarnaast ook in op hoe bepaalde situaties je ongemakkelijk of zelfs angstig kunnen maken, en hoe je deze langzaam kan overwinnen. Al in al dus echt een heel mooi, goed geschreven boek. Ik raad het zeker aan!!

score_5

Een gedachte over “Review: Zoek me tussen de sterren – Francesca Zappia

1. Pingback: Terugblik op juni 2018 – The Dutch Reading Society