Review: Furthermore – Tahereh Mafi

Dit boek is al bijna twee jaar uit en werd toentertijd nogal gehyped, en aangezien dat mij meestal een beetje tegenstaat, had ik er toen geen zin in om in te beginnen. Daarnaast was ik niet zo’n fan van de andere serie van Tahereh Mafi – ik heb Verwoest Me gelezen en was daar niet heel erg van onder de indruk. Maar, toen het boek deze maand het maandboek van de boekenclub werd (kom meelezen!! Het is heel gezellig ;)), was ik wel iets meer nieuwsgierig geworden. Daarnaast was het al eventjes geleden dat ik het had gered om een maandboek binnen de maand mee te lezen, dus ik dacht, ik ga een poging wagen! En tsja, dat leverde me wel iets op…

Het is bijna drie jaar geleden dat de vader van de twaalf jaar oude Alice Alexis Koningsdauw uit Ferenwoud verdween met niets anders bij zich dan een liniaal. Alice is vastbesloten om hem terug te brengen maar ze heeft geen idee hoe. Wat ze wel weet, is dat ze nog meer houdt van Vader dan ze houdt van avontuur en nu gaat ze het een beleven om de ander te vinden.

Alice moet door het mysterieuze, gevaarlijke land Verdermeer reizen, waar onder soms boven is, papier tot leven komt en links soms rechts is maar soms ook heel erg krom. In deze wereld is niets wat het lijkt en Alice heeft al haar moed en verstand nodig om te kunnen overleven—maar het is vooral haar hart dat ze moet leren vertrouwen.

Titel: Furthermore (Verdermeer)
Auteur: Tahereh Mafi
Pagina’s: 416
Uitgever: Puffin

In het allereerste hoofdstuk van het boek maak je kennis met Alice, op het moment dat ze geboren wordt. Vanaf dat moment blijkt ze al speciaal te zijn, maar er wordt pas veeeel later duidelijk waarom. (De ‘alwetende verteller’ van het boek zegt op dat moment ‘je weet vast wel waarom ze zo bijzonder is’ en ik zat toen bij mezelf echt vol vraagtekens.. Het is maar goed dat het vervolgens wordt uitgelegd.) Vervolgens kom je terecht in de wereld van Alice, waarin je langzaam maar zeker kennis maakt met Ferenwoud en de manier hoe magie daar functioneert. Alice’s vader is drie jaar geleden met een liniaal vertrokken en sindsdien niet meer teruggekomen. Alice wil nu heel graag haar vader vinden, en reist met Oliver naar Verdermeer om hem daar te vinden.

De verhouding tussen Oliver en Alice is leuk om over te lezen – je ziet hoe hun vriendschap langzaam opbouwt, mede ook dankzij de moeilijkheden die ze onderweg tegenkomen. Ook zie je hoe hun persoonlijkheden langzaam veranderen. Alice is in het begin bijvoorbeeld best wel onuitstaanbaar af en toe (op zich begrijpelijk aangezien ze gepest is en gezien haar leeftijd, maar ze maakt zich echt heel erg druk om hoe ze eruit ziet), en langzamerhand realiseert ze zich dat het misschien belangrijker is wat ze doet en dat haar uiterlijk daar niet zo veel mee te maken heeft. Oliver is in het begin echt flink irritant en egocentrisch, en wordt in de loop van het boek veel liever en meelevender.

Het verhaal zelf vond ik wel leuk, maar werd wel beter naarmate het vorderde. In het begin ging het vooral over gebeurtenissen in Ferenwoud, en hoewel deze op zich nuttig waren voor de opbouw van het verhaal, vond ik dit een beetje langdradig worden op een gegeven moment. Het hielp ook niet dat de taal af en toe echt verwarrend was (een beetje te bloemerig voor mijn gevoel), dit werd ook minder toen ze in Verdermeer kwamen (of het werd iets minder opvallend omdat alles daar een beetje anders was). Het deel in Verdermeer deed me overigens echt heeeel erg denken aan Alice in Wonderland!

Al in al vind ik dit boek zeker een aanrader. Het is voor een iets jonger publiek geschreven, maar als je van sprookjesachtige boeken houdt, zou ik me dat zeker niet laten tegenhouden! 🙂

score_5

Hebben jullie Verdermeer al gelezen en zo ja, wat vonden jullie ervan? Zo nee: Blossombooks heeft hier een preview zodat je kan zien of je het wat vindt!