Review: It Only Happens in the Movies – Holly Bourne

Afgelopen week had ik heerlijk een weekje vakantie in de buurt van Dresden (in een huisje in the middle of nowhere, wat een rust!). Eindelijk kon ik weer een beetje progressie maken in m’n reading challenge. Toen we een dagje in Praag waren en ik dit boek in de boekhandel tegenkwam, kon ik het niet laten om hem te laten liggen, hoewel ik al genoeg boeken bij me had. Het leek me echt een super fluffy en schattig boek, perfect voor de warme vakantiedagen! Niets bleek alleen minder waar, maar ik heb zeker wel van dit boek genoten.

Bad boys turned good, kisses in the rain, climbing through bedroom windows… It only happens in the movies. When Audrey meets Harry, it’s the start of a truly cinematic romance – or is it? Audrey knows that Harry is every movie cliché rolled into one. But she still chooses to let him into her heart…

Titel: It Only Happens in the Movies
Auteur: Holly Bourne
Pagina’s: 416
Uitgever: Usborne Publishing

Zoals ook al wel uit de korte samenvatting lijkt te volgen, gaf dit boek de indruk echt een super romantisch, lief en luchtig boek te zijn. Dit was dan ook de verwachting waarmee ik het boek in ging. Het bleek echter ietsje anders uit te pakken: onder andere de reden waarom Audrey zo’n hekel heeft aan romantische films wordt goed duidelijk in het boek. Het leven van haar en haar moeder is drastisch veranderd nadat de relatie tussen haar ouders verzuurd is, en dat terwijl zij zo’n geweldige romance hadden. Voor Audrey is dit, naast een gebeurtenis die haar leven verder in negatieve zin op de kop heeft gezet, de reden om romantiek af te zweren. Voor afleiding is ze gaan werken bij een bioscoop in de buurt, waar ze vervolgens Harry ontmoet. Hij is charmant, flirterig, en duidelijk geïnteresseerd in Audrey. Maar: hij is echt su-per cliché in al zijn moves, en daar is Audrey echt niet van gediend.

Ik vond dit boek echt super fascinerend om te lezen: Audrey moet voor een van haar vakken een paper schrijven waarin ze een bepaald medium (bijvoorbeeld films) analyseert. Stukjes uit dit paper komen door het boek heen terug, en er worden dingen genoemd waaraan ik mezelf ook wel eens heb geërgerd bij het kijken van romantische films. (Het feit dat minimaal de helft van de filmzoenen in de regen plaatsvindt en dat dit de hoofdpersonages dus absoluut echt niets kan schelen. Of irritanter: het feit dat wanneer een meisje nee zegt, dit blijkbaar voor de jongen extra aantrekkelijk is en de jongen haar maar gewoon, pardon voor mijn taal, op haar mond pakt. En zij dit blijkbaar fijn vindt. Terwijl ze net overduidelijk geen zin had en nee zei. Tsja..) Daarnaast vond ik het mooi om te lezen hoe Audrey als persoon ontwikkelt: in het begin van het boek zit ze ergens mee en heeft ze eigenlijk haar hele leven ondersteboven gezet om dit uit de weg te gaan. Uiteindelijk leert ze er echter mee om te gaan, en ook het einde was voor mij echt geweldig. (Het leek af te stevenen op het meest cliché einde der cliché eindes, maar dat viel echt 100% mee.)

Hoewel het boek in het begin nogal veel drama bevatte naar mijn smaak (het gedoe met Audrey’s familie bijvoorbeeld), vond ik dat het allemaal heel goed bij elkaar kwam aan het einde. Het einde is helemaal niet wat ik had verwacht maar echt heel goed. Ik raad het boek dan ook zeker aan, vooral als je op zoek bent naar iets niet al te zwaars, maar alsnog wel tot nadenken stemt. (De kritiek op filmclichés is echt geweldig om te lezen!)

Hebben jullie al eens iets van Holly Bourne gelezen? Aangezien dit het eerste boek is van haar dat ik ooit heb gelezen, ben ik benieuwd wat jullie zouden aanraden!

3 gedachtes over “Review: It Only Happens in the Movies – Holly Bourne

1. Pingback: Terugblik op maart en april 2018 – The Dutch Reading Society