Het leesjaar tot nu toe

Ieder jaar in januari stel ik mijn Goodreads Challenge in en stel ik voor mezelf een aantal doelen. Ik hou mijn progressie het hele jaar bij en heb dus goed inzicht of ik meer of minder moet gaan lezen om mijn Reading Challenge te kunnen halen. Aan de ene kant is dit heel fijn, omdat het me motiveert om meer te lezen. Aan de andere kant werkt het juist niet zo fijn, omdat ik mezelf een ‘verplichting’ op leg. Lezen is leuk en dat moet het ook blijven. Ik denk dat ik volgend jaar mijn challenge maar op 10 boeken zet, zodat ik mezelf wat vrijheid gun om meer dikke boeken te lezen.

Eerst nog even over dit jaar. Mijn doel was om 3 boeken per maand te lezen en dus 36 boeken in het hele jaar. Daarnaast wou ik graag ongeveer 300 pagina’s per week lezen. Op Goodreads kun je goed het aantal gelezen boeken bijhouden en dus is het voor mij makkelijk om te zien dat ik met mijn 23 gelezen boeken al 2 boeken achter op schema loop. Ik heb dus nog wat in te halen! Het aantal gelezen pagina’s is volgens Goodreads 8627.
Mijn gelezen pagina’s houd ik bij in een Excel bestandje. Gemiddeld zit ik nu op 215 pagina’s per week en dat is natuurlijk ook te weinig. Gelukkig heb ik heel veel boeken nog op mijn TBR staan en kan ik komend najaar even een leuke inhaalslag maken. Aan het eind van het jaar hou ik jullie natuurlijk op de hoogte van mijn doelen en of ik die heb gehaald.

Uiteraard zal ik jullie ook even vertellen over de boeken die ik dit jaar heb gelezen. Voor mij is het tot nu toe een vreemd leesjaar. Andere jaren las ik heel veel goeie boeken die ik op Goodreads al snel 4 of 5 sterren gaf. Dit jaar heb ik echter nog maar 5 boeken een waardering gegeven van 5 sterren. Dit zijn A Man Called Ove, The Beach Café en The Year of Taking Chances, Harry Potter en de gevangene van Azkaban en The Breakdown.
Voorheen gaf ik een boek niet vaak 1 of 2 sterren, maar dit jaar heb ik al 4 boeken maar 1 of 2 sterren gegeven. Wat ik mezelf dan af vraag; vind ik die boeken gewoon echt niet goed of ben ik wat strenger gaan beoordelen?

Ik ga nog even goed mijn best doen om mijn doelen van dit jaar te halen. Leg jij jezelf ook van zulke doelen op? En zo ja, hoe gaat het ermee?

 

 

 

Plaats een reactie