Review: Vassa in the Night – Sarah Porter

Dit boek is bizar, maar ook heel intrigerend. Het is een hervertelling van het Russische sprookje Vasilisa the Beautiful, en aspecten die uit dat sprookje kwamen waren erg goed verwerkt. (Serieus, je zou het origineel moeten lezen, het is echt raar maar ook fascinerend en geweldig!) Het verhaal zelf is op zich best gelijkend aan het originele verhaal, maar de uitvoering is buitengewoon en voelde nog steeds erg origineel. Hoewel het publiek waarop het boek gericht is misschien iets jonger is dan ik ben (er waren wat vragen aan het einde van het boek wat ik tot nu toe eigenlijk alleen nog maar heb gezien in boeken die ik voor school moest lezen, dus gericht op jongere lezers), voelde het boek niet zo en heb ik ontzettend genoten van dit boek.

In het betoverde koninkrijk Brooklyn dragen de chique mensen mooie schoenen, gaan zij naar feestjes in pakhuizen, drinken ze dure drankjes op de daken terwijl de zon ondergaat, en vertellen ze zichzelf dat ze zijn gearriveerd. Een heel groot deel van Brooklyn is nu zo – maar niet de volksbuurt waar Vassa woont.

In de buurt waar Vassa met haar stiefmoeder en ruziënde stiefzussen woont, zou iemand zomaar kunnen struikelen over magie, maar hiervan weer wegstruikelen zou problematisch kunnen zijn/Babs Yagg, de eigenaresse van de lokale supermarkt, voert een beleid van het onthoofden van winkeldieven – en soms ook onschuldige klanten. Dus wanneer Vassa’s stiefzus haar midden in de nacht erop uit stuurt om gloeilampen te halen, weet ze dat dit eenvoudig in een zelfmoordmissie zou kunnen veranderen.

Maar Vassa heeft een stukje geluk verstopt zitten in haar zak, een gift van haar overleden moeder. Erg is een houten poppetje met een grote mond, kleptomanische neigingen, een bodemloze maag en een onkenbare sluwheid. Met de hulp van Erg zou Vassa nog wel eens in staat kunnen zijn om de vloek van de heks te breken en Brooklyn te redden. Maar Babs is niet van plan om eerlijk te spelen…

Titel: Vassa in the Night
Auteur: Sarah Porter
Pagina’s: 296
Uitgever: Tor Teen

Ik heb echt een liefde voor sprookjes, al mijn hele leven. Ik ben ook dol op hervertellingen van sprookjes, aangezien die het origineel een beetje veranderen en het weer fris en nieuw laten voelen, maar nog steeds herkenbaar zijn en ik houd gewoon erg van happy endings (wat meestal soort van een vereiste is voor sprookjes). Dus toen ik over dit boek hoorde, en zag dat het geïnspireerd was door een Russisch sprookje (waar ik nog nooit van had gehoord), was ik geïntrigeerd. Het eerste wat ik deed was het boek bestellen, en vervolgens meteen het originele verhaal lezen. Het originele verhaal was fascinerend, vooral omdat ik niet echt bekend ben met Russische folklore. De auteur van dit boek heeft zichzelf zeker gebaseerd op het originele verhaal, maar heeft ook haar eigen griezelige details toegevoegd: de helpers van Babs Yagg, die niet helemaal menselijk zijn (als je het verhaal hebt gelezen: pun intended), de ook-niet-helemaal-menselijke beveiligingsman die op een motor rondjes rijdt op de parkeerplaats van de supermarkt en de supermarkt zelf. (Ik weet het, een supermarkt klinkt nogal saai, maar wat als ik je vertelde dat het rondspringt op twee vogel-achtige poten? En dat zo ongeveer elke keer dat iemand naar binnen gaat, die persoon onthoofd eindigt? Niet zo heel saai meer, zou ik zeggen…)

Het verhaal begint met Vassa, wiens vader haar heeft achtergelaten met haar stiefmoeder en twee stiefzussen. Ze voelt zich niet helemaal thuis bij hen, en een van die zussen verzint zelfs een list om haar naar BY’s te laten gaan, de supermarkt van Babs Yagg, en de enige winkel die altijd geopend is – maar iemand die het in zijn hoofd haalt daar te gaan winkelen wel zijn of haar leven kan kosten. Vassa deinst hiervoor niet terug, en zelfs als haar andere zus haar probeert tegen te houden gaat Vassa nog steeds de winkel binnen. Vanaf dat punt wordt het verhaal meer en meer bizar. Er zijn verschillende personages met een variërende graad van menselijkheid, en ook een kamer die een beetje lijkt op het gebouw-equivalent van de tas van Mary Poppins: van buiten lijkt het klein, maar het is enorm, met verschillende kamers en bijzonder meubilair en het voelde een beetje als Alice in Wonderland, maar dan tien keer zo vreemd. Waar ik ook blij van werd: in het verhaal is een jongen die graag Vassa wil redden, maar Vassa liet goed zien dat ze het zeker zelf kan, hoewel met de hulp van Erg. (Over Erg gesproken: zij is echt geweldig! Ik vond haar karakter echt leuk, en de manier waarop zij voor Vassa zorgt. Ze is soort van de belichaming van ‘tough love’, erg bijdehand maar ook zorgzaam en zelfs lief.) Het einde was erg voldoening gevend; elk puzzelstukje viel op zijn plek, en hoewel er wel dingen waren die ik niet helemaal leuk vond, waren ze wel nodig voor het einde van het verhaal en begrijp ik zeker waarom ze opgenomen zijn.

Het verhaal was echt ontzettend pakkend en ik kon niet (en wilde ook niet) stoppen met lezen. De enige rating die ik het boek kan geven is 5 sterren.

score_5

Is je interesse al gewekt? 😉