Review: Ik reis alleen – Samuel Bjork

Ik reis alleen van Samuel Bjork was het eerste readalong boek van Books Ever After van 2017. Een readalong is dat je gelijktijdig aan de hand van een bepaald schema het boek leest. Helaas was het mij niet gelukt om op schema mee te lezen, maar heb het boek toch gelezen. Ik hoorde er alleen maar positieve berichten over. Het boek stond al een tijdje op mijn ereader en ik was toe aan een goede thriller. Tijd voor Ik reis alleen.

Op het Noorse platteland wordt een zesjarig meisje gevonden, met een springtouw opgeknoopt aan een boom. Ze draagt vreemde poppenkleren en een vliegtuiglabel met de tekst Ik reis alleen.
Ik reis alleen van Samuel Bjørk is het eerste boek van een serie met in de hoofdrol inspecteur Holger Munch, een oude rot in het vak, en zijn jongere collega Mia Krüger. Na een intern onderzoek werd Munchs speciale onderzoeksteam jaren geleden opgeheven en werd hij overgeplaatst naar een regionaal politiebureau. Maar als het land wordt geteisterd door een sluwe moordenaar, wordt zijn team weer tot leven gewekt. Munchs prioriteit is om zijn beste onderzoeker, de extreem getalenteerde maar depressieve Mia Krüger, uit haar zelfgekozen isolement te halen. Dat is echter nog niet zo makkelijk…

Titel: Ik reis alleen
Auteur: Samuel Bjork
Aantal bladzijden: 400
Uitgever: Luitingh-Sijthoff

In het begin moest ik even wennen. Ieder hoofdstuk is vanuit een ander perspectief geschreven. Sommige hoofdkarakters komen regelmatig voorbij, maar je hebt ook kleine karakters die bijvoorbeeld maar 1 of 2 hoofdstukken beschrijven. Hier moet je even aan wennen, maar naar mijn mening zorgt het er juist voor dat er een goed tempo in het boek zit. Vooral bij thrillers is een hoog tempo zeer belangrijk. Ja, het is wel een luguber boek. En als je daar niet van houdt is dit boek ook zeker geen aanrader. Kindermoorden zijn nooit ‘leuk’ om over te lezen. Het is overigens geen bloederige thriller, maar wel heel spannend.

Al vrij snel zat ik al helemaal in het verhaal. Waar gaat dit heen? Wie heeft het gedaan? Ik heb meerdere malen verschillende daders in mijn hoofd gehad. De schrijver weet je steeds weer op een ander spoor te zetten. Op den duur wil je weten wie het gedaan heeft! De laatste 100 pagina’s, daar vlieg je doorheen. Ik vind het dan ook een zeer goed boek. Een echte page-turner.

Al met al een hele goeie thriller. Heel veel spanning en korte krachtige hoofdstukken, waardoor je door wilt lezen. Stoppen is met dit boek geen optie. Uiteindelijk heb ik het boek op Goodreads beoordeeld met 4 hele dikke vette sterren. Gelukkig is er een vervolgdeel. Die ga ik snel lezen!

Welke thrillers raad jij aan?